Stoeltje strippen, stoeltje opbouwen

Sinds ik de blauwe GSA bezit zat er speling in het linker scharnier van de rugleuning van de bestuurdersstoel. Twee tandjes van het verstelmechaniek waren versleten, precies rond de normale zithouding, en dat zorgde bij de laatste APK voor afkeur. Een complete vervangende stoel met de juiste bekleding in goede staat is vrijwel onvindbaar, dus moest ik een alternatief verzinnen. Het complete stoelframe vervangen was eigenlijk de enige oplossig. Nou wist ik dat er bij een sloperij in de buurt al jarenlang een GSA staat te vergaan, dus ben ik daar onlangs maar eens wezen kijken of het stoelframe van die bestuurdersstoel nog bruikbaar is.


Dee foto is van 2010, maar deze GSA staat er al heel wat langer, zoals de staat van ontbinding ook wel laat zien. En sinds deze foto is geschoten is de auto er niet bepaald op vooruit gegaan, er zit dan ook eigenlijk amper iets bruikbaars meer aan. De bijrijdersstoel was al weg, maar de bestuurderstoel was nog aanwezig. Het frame bleek nog in goede staat; hier en daar een beetje vliegroest, maar niks ernstigs verder. De bekleding was echter compleet vergaan, maar dat maakt natuurlijk niet uit als je alleen het frame nodig hebt.


Om het frame te kunnen uitwisselen moet natuurlijk wel de hele stoel worden kaalgemaakt. De stoelzitting (bekleding, vulling en vering) demonteren is een kwestie van een drietal metalen roedes langs de zijkanten, een paar krammetjes en een reeks veren aan de onderkant losmaken. Om de rugleuning te strippen moesten de hoofdsteunhouders er ook uit. Een friemelig klusje wat het makkelijkst gaat als de rugbekleding al los is, zodat je er van onderaf bij kunt. Zo zien ze eruit:


De bekleding van de leuning zit om de boven- en zijranden omgeslagen en met plastic randjes in plastic gootjes geklemd, wat vrij makkelijk los te maken is, mits met beleid gedaan. Het dieper liggende achterste deel is een los stuk, wat samen met de omgeslagen bekleding vastgeklemd zit. Om te illustreren wat ik bedoel met die randjes en gootjes:



En op het moment dat je het losse rugdeel er uit hebt kijk je direct tegen de steunveren van de rugleuning aan. We hebben de rugvulling op het 'nieuwe' frame laten zitten, deze was in iets betere staat dan die van mijn eigen stoel.


De bekleding van zowel de rugleuning als de zitting zit met klitteband vast aan de vulling, waarbij de klittebandstrips aan de vulling zitten geplakt. Groot kans dat je na zoveel jaar veroudering de klittebandstrips met de bekleding mee van de vulling af trekt. Bij het weer bekleden heb ik dat ondervangen door op de plek van de klittebandstrips dubbelzijdig plakband aan te brengen. Hier is goed te zien waar op de leuning deze strips geplakt zitten:


Het weer opbouwen van de stoel is feitelijk hetzelfde, maar dan logischerwijs in omgekeerde volgorde. Neem de tijd om de bekleding weer rustig en netjes terug te monteren, omdat de stof ook vaak door ouderdom teer is, en om de bekleding er ook weer netjes omheen te krijgen. Ik heb deze klus samen met mijn vader gedaan, en bij een flink deel van de werkzaamheden kan een extra set handen erg handig zijn. Maar een beetje handig iemand kan dit denk ik ook wel alleen doen. En zodoende beschik ik weer over een stevige, solide rugleuning, met behoud van de nog heel erg nette bekleding. Dat zit toch een stuk beter!

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.