De blauwe GSA is af-fabriek voorzien van een ruitensproeierpompje met een
plunjer, dus één keer drukken op de knop is een lullig tufje vloeistof
op de ruit. Een systeem wat ik niet prettig vind werken, ik hou van een
schone ruit, dus gebruik de sproeier regelmatig en wil dan niet eerst
tig keer moeten 'pompen' voordat er eindelijk genoeg vloeistof op m'n
ruit zit.
Toen
ik de GSA kocht zat er al een extern motorpompje bij het vat, ter
vervanging van de - vastzittende - plunjerpomp. Het ding lag ergens los
achter het LHM-vat, niet echt fraai vond ik.
Al
een tijdje zat ik er over te denken om de boel om te bouwen naar het
systeem wat in latere GSA's is gebruikt, namelijk een reservoir met
interne elektrische motorpomp. Een beter systeem, en het oog wil ook
wat. Toen ik onlangs bij een mede-hobbyist was om door wat overtollige
onderdelen te grasduinen trof ik daar een dergelijk vat met interne
motorpomp. Ondanks dat de motor niet werkte toch de boel maar
meegenomen, een pompje zou later wel volgen, mijn huidige systeem werkte
nog wel... Tot gisteren ineens het externe pompje het begaf; je zal het
net zien. Vandaag bij een andere onderdelenbron een passend - en
werkend - motorpompje gevonden en vanmiddag de zwik maar eens overgezet.
De
ruitensproeierkopjes hebben elk maar één sproeimondje, wat ik ook wat
magertjes vond. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat de sproeikopjes van
de Citroën Saxo/Peugeot 106 exact dezelfde pasvorm hebben qua montage
en bovendien per kopje twee mondjes hebben, alleen is het zichtbare deel
een millimetertje smaller. Dus op de sloop een setje 106-kopjes
gescoord en die in de motorkap van de GSA gemonteerd.
En
zo heb ik weer een prima zicht van achter het stuur van de GSA, ook als
de ruit vuil wordt. Toch een klein extra stukje actieve veiligheid. En
om het af te leren nog een paar plaatjes van de GSA van zojuist.
Recente updates
Over deze weblog
Deze weblog gaat over het reilen en zeilen van de Citroën GSA Spécial in Bleu Azurite uit 1981 die ik in maart 2012 heb gekocht. Nadat ik de voorgaande jaren heel veel aan mijn rode Citroën Xantia heb gedaan (onderhoud, extra opties inbouwen, meetings) was ik wel weer eens toe aan een nieuwe uitdaging, en die vond ik in de vorm van deze ouwe blauwe.
Voorzien van een hydropneumatisch veersysteem en een luchtgekoelde boxermotor met maar liefst 56 pk is het technisch toch wel een buitenbeentje. Deze weblog zal verslag doen van wat er zoal met en aan de GSA gebeurt. Veel leesplezier!
Voorzien van een hydropneumatisch veersysteem en een luchtgekoelde boxermotor met maar liefst 56 pk is het technisch toch wel een buitenbeentje. Deze weblog zal verslag doen van wat er zoal met en aan de GSA gebeurt. Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.