Nog meer tegenslag...

Het motorblok is na het borgen van het tapeind van de nokkenas lekvrij gebleven dus hebben we de hele neus er weer op kunnen zetten.


Toch maar eens even het stallingsstof er afgewassen, ziet er weer toonbaar uit dacht ik zo.


Het blokje klonk nu aardig, ik heb me er maar bij neergelegd dat dit blokje teveel op z’n donder heeft gehad om ooit nog weer als een naaimachientje te klinken.

De ombouw van Solex naar Weber is tot nu toe geen succes, zodanig dat de Solex er nu weer op zit. De Weber bleef valse lucht pakken en ontzettend rommelig lopen, wat ik ook probeerde om ‘m wel lekvrij te maken. Dus dit project is even op pauze gezet. Met het Solexje draaide hij mooi rustig, alleen jankt/zingt het motortje nogal, geen idee waar dat van kwam.

Wellicht was dat ook een voorbode voor rampspoed, want helaas sloeg vandaag het noodlot enigzins toe. Vanmorgen is namelijk op de snelweg met 120 per uur op de klok de nieuwe nokkenas bij het voorste lager dwars doormidden gebroken. Dikke wolken (olie)rook kwamen onder de kap vandaan, ik kon de auto gelukkig veilig en wel aan de kant zetten. Gelukkig is de auto inmiddels alweer geborgen en kon ik binnen het uur verder rijden per vervangende Opel Insignia, leve een uitgebreid lidmaatschap van de Wegenwacht. Het autootje staat nu weer thuis bij m'n ouders in de welbekende schuur. Hier een foto waarop te zien is dat het zichtbare, glimmende deel van de nokkenas niet meer in één lijn staat met de cilinderkop.


Oorzaak: geen idee, eerst het blok er maar weer eens uithalen en de boel eens openleggen... Het motortje is niet drooggelopen, er zit nog voldoende olie in. Ook de distributieriem zit er nog op en is nog heel. Klinkt als einde cilinderkop, maar aangezien dit blokje in het verleden toch al zoveel geleden heeft heb ik nu besloten dit probleem-blok maar 'overleden' te verklaren en een vervangend motorblok te zoeken en die in de GSA te sleutelen. De zoektocht kan beginnen!

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.