Het slagveld

De afgelopen dagen hebben we het motorblok weer uit de GSA gehaald. Allereerst heb ik de koeltunnel uitgebouwd, zodat ik een kijkje kon nemen op de plaats-delicht. En inderdaad, waarvoor ik vreesde bleek te zijn gebeurd: de nokkenas is dwars doormidden gebroken, net iets achter het nokkenastandwiel.




Hij is precies bij de twee smeergaatjes van het voorste glijlager compleet afgebroken. Nu het blok eruit ligt konden we de getroffen kop lichten om te zien wat de verdere schade is aan nokkenas, zuigers en kleppen.






Getuige de zwarte sporen op de kleppen en de bruine sporen van verdwenen aanslag op de zuigers lijken drie van de vier kleppen de zuigers te hebben geraakt, maar zitten op het oog wel netjes op hun plek, geen extreme kleppensoep in elk geval, ik had het erger verwacht. Maar ik gok het er natuurlijk niet meer op met deze kop, dat andere blok gaat er wel komen.
De rest van de nokkenas is ook uit de kop gehaald, hier is eigenlijk net zo weinig aan te zien als het voorste deel. Geen vastzittende lagers, geen gekkigheden te zien aan de nokken. Afgelopen zaterdag heb ik de cilinderkop en de gebroken as meegenomen naar een Citroën-meeting, zodat enkele mensen een blik op konden werken. Een honderd procent definitieve conclusie zal waarschijnlijk niet te trekken zijn, maar de meest waarschijnlijke uitleg is dat de as ooit eens is gevallen of iets dergelijks of een materiaalafwijking heeft, waardoor de as niet meer op normale sterkte was. Tsja, dan is het een tikkende tijdbom natuurlijk

Binnenkort meer over de zoektocht naar een ander motorblok!

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.