Waar lekt het nou?

Het olielekkageprobleem bleek toch iets anders te liggen: de olie komt naar buiten langs het tapeind van het nokkenastandwiel, en dus niet langs de keerring, die is mooi droog. De beide nokkenassen van een GSA zijn namelijk hol en tijdens bedrijf gevuld met olie, voor de smering van de glijlagers van de assen, iets wat bij boxermotoren vaker voorkomt. Hier is het tapeind in het uiteinde van de nokkenas te zien, met afgenomen tandwiel. De keerring is droog, rond het tapeind zit olie.

Afbeelding

Want wat bleek nou: volgens de officiële Citroën-documentatie dient een tapeind voor het nokkenastandwiel bij vervanging voorzien te worden van een borgmiddel. Nou heb ik eerst bij de oude, afgeschreven nokkenas eens het tapeind eruit gedraaid om te zien hoe vast die zit en hoe het daar zat met eventuele borging e.d. En dat tapeind bleek idd netjes te zijn voorzien van wat borgingsmiddel. Nu ik wist wat ik kon verwachten heb ik het tapeind uit de betreffende (nagelnieuwe!) nokkenas gedraaid. En die was (op wat olie na) brandschoon en zat ook lang niet zo vast.

Afbeelding

Af fabriek dus zonder borgmiddel geleverd, dan is het niet gek dat die langs het schroefdraad lekt. Na het tapgat en het tapeind schoon te hebben gemaakt van olie e.d. heb ik het tapeind voorzien van borgmiddel en hem er weer ingedraaid op het juiste aanhaalmoment. En sindsdien geen lekkage meer!

Daarna hebben we de motor weer afgebouwd, de neus er weer op gezet, de uitlaat nog wat beter afgehangen en ben ik begonnen met het ombouwen van Solex-carburateur naar Weber-carburateur, een klus waar de volgende keer meer over te schrijven zal zijn.

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.