Een nieuw hart voor de GSA

Iemand heeft een nieuwe en gehard stalen as laten stuiteren, waardoor er een scheur is ontstaan die heeft geleid tot een geweldsbreuk precies op de doorsnede met twee radiale oliekanalen. Zo werd de vermoedelijke oorzaak mooi beschreven door iemand. En enkele anderen kwamen met vergelijkbare verhalen toen ik op de Citroën Forummeeting van afgelopen weekend de restanten van de as liet zien. En een mogelijk niet helemaal optimaal opgespannen d-riem kan het proces mogelijk wat versneld hebben. Maar een 100% eenduidige oorzaak lijkt niet mogelijk vast te stellen, ik heb waarschijnlijk dus vooral veel pech gehad. Tot zover de nokkenas-malheur.

Afijn, ik besloot voor een ander motorblok te gaan, en al gauw kwamen twee kanshebbers bovendrijven. En op maandagavond sierde dit schatje onze schuur, klaar om te worden af- en ingebouwd.


Dit blok is mij op het Citroën Forum aangeboden; het is een 1129 cc motorblok uit een 79'er GS, wat daarna een jaar of zeven in de 72'er GS van de aanbieder heeft gelegen, en met momenteel pak 'm beet 65.000 km op de klok, dat is slechts iets meer dan 40 procent van wat het originele blok heeft gelopen (en geleden). Mijn GSA wordt dus de derde auto waar dit blok in ligt, de 72'er GS krijgt namelijk weer een origineel 1015 cc motorblok.

Vandaag zijn we begonnen met het overzetten van o.a. de koppeling, motorsteunen, dynamo, uitlaatspruitstukken, inlaatspruitstukken met carburateur en nog wat kleinere aanverwante zaken. Vanaf nu gaat het vrijwel allemaal weer in elkaar in plaats van wéér uit elkaar!

Zou hij aan het eind van de week klaar zijn? Wie weet, want dit was vanavond het uitzicht; het blok ligt er al in!


We hebben het motortje zelfs al even laten draaien, en ondanks een nog niet afgestelde ontsteking liep het blok als een naaimachientje zo mooi! Morgen weer verder met afbouwen en afstellen, eens zien of ik een filmpje van het lopende motortje kan maken.

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.