Over tuimelaars en nokkenassen

Ondanks alle sneeuw en koude gaat het klussen door, de gaskachel brandt gelukkig! Anyway, afgelopen maandag ben ik begonnen met het uitbouwen en jawel, het blok ligt er naast:


Helaas sneuvelde tijdens het demonteren het pijpje aan het rechter uitlaatstuk, hij scheurde af, kennelijk had-ie bij de vorige uitbouw al één en ander voor de kiezen gehad:


Nieuw uitlaatdeel is inmiddels besteld, met nog wat ander spul.

Vanmorgen ben ik weer verdergegaan, allereerst met het uitbouwen van de linker nokkenas. Hier ligt de oude naast de nieuwe, deze had ik een tijdje terug via Marktplaats aangeschaft.


De slijtage was nog lang niet zo erg als bij de andere nokkenas, maar toch waren de achterste twee nokken (aan verdelerzijde) niet helemaal mooi rond meer. Vergelijk ook even met dezelfde nok van de nieuwe as rechts in beeld:


Ook de achterste twee tuimelaars konden de toets der kritiek niet geheel meer doorstaan, al was dat erg moeilijk op foto vast te leggen. In elk geval heb ik alle vier de oude tuimelaars vervangen door nieuwe exemplaren, ook afkomstig van Marktplaats.


Vantevoren heb ik netjes de binnenkant en het raakvlak met de nokkenas met fijne staalwol wat gepolijst en daarna net als de tuimelaarasjes in de olie gezet. Vervolgens het spul ingebouwd en daarbij voorzien van nieuwe O-ringen, koperringen en eindplaatjes. Nu kon de nieuwe nokkenas worden gemonteerd, de distributieriem weer worden aangebracht en de kleppen worden gesteld. Kleppendekseltjes er weer op en voila, klaar!


Helaas kan het ontstekingshuis nog niet terug op z'n plek omdat ik de benodigde keerring niet in huis heb, maar daar wordt aan gewerkt.

Tot slot voor vandaag heb ik de motorsteunen vervangen door een setje nieuwe. De oude steunen zagen er op zich nog niet erg zorgwekkend uit, maar wel erg vuil en hier en daar wat verdroogd. Afijn, nu de boel er toch uit ligt...



Morgen verder, dan is de uitlaat aan de beurt; het Y-stuk wordt dan vernieuwd en de kapotte voorpijp gaat er dan af, in afwachting van de nieuwe.

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.