De puntjes op de i

Gistermiddag heb ik de GSA eens verwend met nieuwe knipper-/stadslichtunits.


En dat was ook wel nodig, als je de oude van binnen ziet:


Groene, grijze, zwarte aanslag, weinig glimmends meer... En onlangs vond ik op de sloop een setje typische jaren '80 dingetjes: deurreflectors. Niet meer de mooisten, maar ach, het gaat om het idee.


Terug naar de motor, want die liep niet zo lekker. Koud nogal schudden, en behoorlijk onregelmatig stationair toerental. Tijd om daar eens mee aan de slag te gaan, zodat het karretje weer wat beter te rijden is. Ik vond vandeweek in de kofferbak twee verse pakkingen van het inlaatspruitstuk op de cilinderkop; kennelijk had ik de oude weer gemonteerd. Die maar eens vervangen, kijken of dat helpt. Toen ik de motor koud startte liep ze wel rustiger dan voorheen, veel minder schudden, maar het toerental bleef onregelmatig. Maar eens de remmenreiniger gepakt en op de diverse aansluitingen gespoten, zonder verandering. Ondertussen, naarmate de motor warmer werd ook wat met de mengselschroef en de stationairschroef aan de gang geweest, omdat de motor niet zonder choke wilde blijven draaien, wat nu wel het geval is. Maar nog steeds dat onregelmatige stationairtoerental. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat als ik de hevel waar de gaskabel aan zit ook dichtdrukte in plaats van alleen losliet het toerental vrijwel stabiel bleef.


Ik kreeg het idee dat het potje wat de stang van de gasklep opvangt niet helemaal fris meer is, het rubber steekt aan het uiteinde ook hier en daar door het veertje heen. Ik neem aan dat het ding de gasklep moet dempen bij gas loslaten, zou dat dingetje een factor kunnen zijn? Daarnaast heb ik de gaskabel en de draaipunten van de hevels aan de buitenkant van de carburateur maar eens voorzien van een spuitje smeermiddel en de veer op de gaskabelhevel wat strakker gezet. Het begint er in elk geval op te lijken, ze loopt nu een stuk rustiger en het stationair toerental is vrijwel stabiel, ook vanmorgen met weer een koud blok. Wat nou precies de oorzaak was? Geen idee, een combinatie van factoren denk ik; mengsel, stationairschroef, demperpotje wellicht, inlaatpakkingen... Zeg het maar, maar er is in elk geval progressie. Binnenkort de timing aanpakken en indien nodig eens een compressie meter ter hand nemen. We gaan vooruit!

Permalink

2 Reacties op De puntjes op de i

  1. Bastiaan zegt:

    Goed bezig Jochem! denk dat ik mijn Golf maar bij jou parkeer als 'ie aan revisie toe is :-)
    Een nieuwe nummerplaat voor zou je GSA trouwens wel goed doen...
    Wat wordt je volgende klus(je) aan je voiture?

  2. Hahaha, kun je doen, maar geen garantie :P Volgende klussen worden het afstellen van de timing van de ontsteking, wellicht het uit elkaar schroeven en reinigen van de carburateur, wat antiroestwerkzaamheden, de lak moet nog worden gepolijst en in de was, de kachelbediening moet nog worden vervangen, de beide voorschermen moeten nog vervangen, de achterbanden moeten nog nieuw... Kortom: genoeg te doen :) Hoe is het met de veerpootlagers van je Golf?

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.