Eerder deze week heb ik de nokkenas uit de oude kop gehaald om de boel eens te inspecteren. Dit is wat ik aantrof op de nokken aan de brandstofpompkant, let vooral op de hier voorste nok en vergelijk die eens met de nok erachter:
De bovenkant is uitgesleten (er zijn zelfs opstaande randjes bovenop) en op de foto iets rechts van de bovenkant is een vlakke kant ingesleten. De bijbehorende tuimelaar vertoonde een vergelijkbaar beeld. Dit was duidelijk de oorzaak van het tikken in de betreffende cilinderkop.
Vandaag was het de bedoeling dat het motorblok weer zou worden ingebouwd.
Blokkie ervoor...
Blokkie erin...
Neusje ervoor...
En weer thuis!
Om half elf vanmorgen begonnen, samen met pa en broer, en uiteindelijk om half negen vanavond naar huis gereden. Tijdens het inbouwen weinig problemen tegengekomen, al bleek bij de eerste startpoging de gaskabel te blijven hangen. Gelukkig de hand nog bij het contactslot, dus niks ergs aan de hand. De nieuwe koppeling werkt uitstekend, alleen moet de kabel nog een tikkie worden bijgesteld. Het nieuwe hotspotpijpje is bij de flens bovenaan nog niet helemaal gasdicht. En... de 'nieuwe' cilinderkop is mooi stil! Misschien dat daarom de andere kop nu iets meer geluid lijkt te maken, maar geen naar genagel meer in elk geval. Een naaimachientje is het echt nog niet, maar het is beduidend beter geworden!