En we knutselen lekker verder

Mijn vroege GSA bezit nog raammechanieken met de rolletjes aan het raam en de gootjes aan het mechaniek. Bij aankoop waren beide voorramen niet-werkend vanwege problemen met die constructie, wat ook vaker voorkomt. Al een tijdje geleden had ik de bediening van het linker voorraam voorlopig gerepareerd zodat het raam in elk geval ruim half open kon. Draaide je ‘m verder dan driekwart door dan floepte de ruit uit zijn voorste geleider.

Vorige week heb ik gepoogd het boeltje beter gangbaar te krijgen door het gootje wat te verruimen, maar zonder verbetering; de ruit bleef eruit floepen. Ik besloot er dan maar een ander, goedwerkend mechaniek in zetten, dus belde ik een kennis met een behoorlijke voorraad GSA-onderdelen. Dezelfde avond nog ben ik daarheen gereden, en daar een ander, iets afwijkend mechaniek (past wel maar bevestiging met het raam is anders) met bijbehorende ruit meegenomen, en die thuis ingebouwd. Zo, dat werkt weer, het raam kan weer helemaal open en dicht! Nu nog zo'n setje vinden voor de bijrijdersdeur, dan kan dat raam überhaupt weer open.


Mijn GSA naast de BX GTi Automatic van Timo. Foto: Martijn van Well

Eerder deze week heb ik met behulp van een stroboscooplamp de ontsteking afgesteld. Na behoorlijk wat stelwerk heb ik het mengsel vandaag uiteindelijk heel behoorlijk afgesteld gekregen. Vandaag heb ik ook, met flinke hulp van m'n vader, eindelijk de bestuurdersdeur eruit gekregen om de missende deurvanger te kunnen monteren. Niets zo irritant als een deur die of openwaait of die niet open wil blijven staan... Het verwijderden van de deurpins had nogal wat voeten in de aarde, aangezien de onderste pin afbrak in het scharnier, en de bout die we als slagpin gebruikten erin vastliep. Uiteindelijk hebben we het boeltje met veel gedoe weer losgekregen waarna het spul kon worden gemonteerd en de deur er weer in kon worden gehangen. Gelijk de rechter achterdeur ook maar van een andere deurvanger voorzien, aangezien de oorspronkelijke gebroken was.

Binnenkort hoop ik aan te vangen met het kleien van de lak met een Meguiar's Clay kit, en hopelijk vind ik één dezer dagen een andere zijruit voor de bijrijdersdeur, nu ik daar een ander mechaniek voor heb gevonden, zodat dat raampje ook weer normaal kan worden bediend. En het dashboard moet er nog een keertje uit om de kachelbediening te vervangen. En de kitrand van de dorpels moet nog worden vernieuwd. En... ach, er is altijd wel iets te doen

En tot slot nog even een filmpje, geschoten door Timo op een meeting waar we laatst waren, waar ik de GSA ouderwets aanslinger:

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.