Het motorblok gaat eruit!

Het motorblok gaat eruit. Inderdaad, een fikse klus. Waarom? De geknapte koppelingskabel staat niet op zichzelf, het ontkoppelen gaat enorm zwaar. De Wegenwachter die de noodkabel aanlegde zei ook al dat hij vermoedde dat de drukgroep van de koppeling op z'n einde loopt. Dus de koppeling moet worden vervangen, en daarvoor moet het motorblok worden uitgebouwd.

En als het motorblok er toch al naast ligt dan gaan we ook gelijk de tik in de rechter cilinderkop aanpakken. Er waren vermoedens dat het wellicht aan een versleten benzinepomp zou liggen, dus heb ik die vorige week er eens uitgehaald om die eens te inspecteren. Dit trof ik aan:


Een enorme hoeveelheid blauwe vloeibare pakking tussen de pakkingen en het zwarte tussenstuk. Zoveel dat het me niets zal verbazen als er wat van in het oliecircuit terecht is gekomen en daar een verstopping heeft veroorzaakt. Afijn, na alle troep te hebben verwijderd heb ik de pomp weer op z'n plek gezet.
Afgelopen weekend kon ik een andere pomp van een mede-GSA-rijder overnemen, om zo te kunnen zien of het de pomp is die voor de tik zorgt of toch ergens iets in de kop. En helaas, de andere pomp maakte geen verschil, dus ergens in de cilinderkop zit iets niet helemaal lekker meer. En of de tik is veroorzaakt door te lang doorrijen met een te laag oliepeil, al dan niet in combinatie met te oude olie, of door de vloeibare pakking of een combinatie van beiden is gissen geblazen, daarvoor zal sowieso de kop uit elkaar moeten. Dus ik zit nu serieus te overwegen om, nu het blok er toch al uit moet, de hele cilinderkop om te wisselen met een andere, om maar van het gedoe af te zijn.

Om de kop te kunnen wisselen moeten ook de distributieriemen los, welke er nu ongeveer zes jaar op zitten. Die mogen dus ook gelijk vervangen worden. En als het blok eruit ligt kun je ook veel makkelijker bij de voorremmen, dus de remblokken wil ik dan ook gelijk meenemen. En ook de motorsteunen zijn dan natuurlijk erg makkelijk bereikbaar, dus indien nodig neem ik ook die mee. Net als de afsluitring en T-mof van de hydraulische pomp, die flink zweet.

Dat is een hele fikse lijst: koppeling, distributieriemen, cilinderkop, T-mof, remblokken... Gelukkig kan ik de hele maand juni gebruik maken van de garage van m'n ouders, dat scheelt een boel. En als deze klussen zijn geklaard dan kan de GSA er voorlopig weer even tegen!

En tot besluit nog even weer een paar nieuwe uiterlijkheden:


Twee splinternieuwe knipper-/stadslichtjes! Ik heb ze voor een heel nette prijs op de kop kunnen tikken. Van de huidige lampjes zijn beide lampglaasjes kapot en de reflectortjes binnenin enorm verweerd. Maar voorlopig blijven ze op de plank liggen, want eerst moet het linkerscherm worden vervangen in verband met een deukje precies op de hoek direct naast het lampje.

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.