En we klussen lekker door

Deze week bij huis na werktijd ben ik weer bezig geweest met allerlei kleine dingetjes, zoals de kachelbediening die niet meer helemaal functioneert zoals de fabrikant ooit heeft bedacht, en het repareren van de raambediening in de bijrijdersdeur. En jawel, ik heb daadwerkelijk iets gerepareerd! De mistlampen achter deden het niet, zowel lampje in de knop als achterop. De zekering was heel, de lampjes ook. De stekkers van de achterlichten maar eens lekker in de WD40 gezet, een beetje gejutterd en voila, het werkt weer! De achterruitverwarming is wel defect; de stroom bereikt de ruit wel maar komt niet aan de andere kant. Maar een defecte achterruitverwarming schijnt een veel voorkomend defect bij GSA's te zijn.

Afgelopen vrijdagmorgen ben op weg gegaan naar Citrotech in Oldebroek voor reparatie van een aandrijfashoes, en halverwege Wezep en Oldebroek reageerde het gas ineens niet meer en stierf de motor langzaam uit. En opnieuw aanslaan, ho maar. Wegenwacht erbij, en die kwam tot de conclusie dat de bobine was overleden. Gelukkig was Citrotech nog maar een paar kilometer, dus de wegenwachter is zo vriendelijk geweest me daarheen te slepen. Nieuwe bobine erin, aandrijfashoes weer gefikst en hoppa, de weg weer op, richting Almere voor een afspraak bij hydrauliekspecialist Chyparse om de veerbollen te laten vullen.


Gelukkig wilden de achterbollen los van de cilinders zonder leidingen te slopen, ze zitten namelijk met de veercilinders min of meer opgesloten in het achterste subframe. Alle 5 de bollen hadden nog hooguit 20 bar, maar konden nog worden gevuld, dus het veert weer zoals het hoort! Op de terugweg nog even een nieuwe verdeelkap en rotor gehaald en gemonteerd.

En dan rij je zo lekker door de Flevopolder met een fijn muziekje op de radio, dat ik het tijd vond voor een kort on-the-road-filmpje (klik op de foto):


Afgelopen zaterdag heb ik bij m’n ouders in de schuur een loszittende stuurhuishoes weer vastgemaakt en een licht gescheurd ashoesje hervuld en geplakt. Vandaag maar eens een stofzuiger en een sopje door het interieur gehaald. Want jongens, wat was dat smerig, het sop was zwart! Vervolgens de auto maar eens gewassen, en dan met name de achterwielkasten en de onderkant eens goed afgespoeld, daar kwam ook véél zand en vuil vanaf. Hier een blik op het weer frisse interieur:

SDC11655.JPG

Volgende week zaterdag is de jaarlijkse voorjaarsmeeting van het Citroën Forum, wat elke keer weer een groot aantal Citroën-liefhebbers op de been brengt met hun voitures. Ik ga daar ook elk jaar weer heen, en dit jaar wil ik natuurlijk met de blauwe GSA gaan. Dus deze week wil ik daarvoor nog wat dingen op orde krijgen. Ik heb er zin in!

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.