Voorjaarsmeeting & licht in het duister

Vorige week zaterdag vond de voorjaarsmeeting van het Citroën-forum weer plaats, dit maal bij Garage Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep. Tientallen oude en nieuwe Citroëns, waaronder de blauwe GSA, togen naar de Haarlemmermeer om bekende en minder bekende gezichten te treffen en elkaars voertuigen te bekijken. Je kon er ook voor een speciale prijs parkeerdeukjes laten verwijderen, je aircosysteem laten vullen of je automatische transmissie laten spoelen of verversen. En dit alles natuurlijk onder het genot van koffie, thee of fris, of een vette hap uit de frietkar.



Foto's Martijn van Well

Ondanks het wat herfstachtige weer was het beregezellig, en na afloop heb ik samen met wat vrienden nog lekker ergens gegeten. Al met al een zeer geslaagde meeting!

Na al deze gezelligheid tijd om weer aan de slag te gaan.
Bij een GSA zijn de koplampen rechtstreeks op de lichtschakelaar aangesloten, met als gevolg dat de lichtschakelaar voor dim- en grootlicht gevoelig is voor doorbranden vanwege de hoge spanning. Bij een GSA betekent dat de hele linker satelliet -de bedieningsunit links van het stuur voor verlichting, richtingaanwijzers en ruitenwissers en sproeier- moet worden vervangen.
Hiervoor wordt vaak het plaatsen van een relais als oplossing gehanteerd, zodat de schakelaar een relais aanstuurt en de koplampen direct vanaf de accu hun stroom krijgen.

Nou vertelde iemand me laatst dat je op eBay hier kant en klare draadbomen voor kunt krijgen, wat natuurlijk een boel gedoe met losse bedrading, kabelschoentjes en solderen scheelt. Bovendien bleek zoiets inclusief verzenden minder dan tien euro te kosten, dus heb ik er snel eentje besteld. Afgelopen weekend viel hij op de deurmat, vandaag ben ik met de inbouw aan de slag gegaan.


Het is een complete kabelboom, inclusief stekkers voor H4/duplo-lampen, afzonderlijke relais voor zowel groot- als dimlicht en een gezekerde aansluiting op de accu. De massa bij de lampen heb ik van de voorste bouten van het voorscherm gehaald, hiervoor moest ik alleen de oogjes ietsje uitboren. De oorspronkelijke bekabeling van de GSA is onaangetast gebleven, en sluit via de stekker van de koplamp aan bestuurderskant (hieronder rechts) aanop de nieuwe kabelboom.


De beide relais heb ik met flinke tiewraps onder de steun van de motorkap bevestigd. Al met al ben ik een klein uurtje bezig geweest om alles in te bouwen, en na het aansluiten werkte het direct, oftewel Plug & Play! Nooit meer doorgebrande lichtschakelaars zodoende!

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.