Sproeit u maar!

De blauwe GSA is af-fabriek voorzien van een ruitensproeierpompje met een plunjer, dus één keer drukken op de knop is een lullig tufje vloeistof op de ruit. Een systeem wat ik niet prettig vind werken, ik hou van een schone ruit, dus gebruik de sproeier regelmatig en wil dan niet eerst tig keer moeten 'pompen' voordat er eindelijk genoeg vloeistof op m'n ruit zit.

Afbeelding

Toen ik de GSA kocht zat er al een extern motorpompje bij het vat, ter vervanging van de - vastzittende - plunjerpomp. Het ding lag ergens los achter het LHM-vat, niet echt fraai vond ik.

Afbeelding

Al een tijdje zat ik er over te denken om de boel om te bouwen naar het systeem wat in latere GSA's is gebruikt, namelijk een reservoir met interne elektrische motorpomp. Een beter systeem, en het oog wil ook wat. Toen ik onlangs bij een mede-hobbyist was om door wat overtollige onderdelen te grasduinen trof ik daar een dergelijk vat met interne motorpomp. Ondanks dat de motor niet werkte toch de boel maar meegenomen, een pompje zou later wel volgen, mijn huidige systeem werkte nog wel... Tot gisteren ineens het externe pompje het begaf; je zal het net zien. Vandaag bij een andere onderdelenbron een passend - en werkend - motorpompje gevonden en vanmiddag de zwik maar eens overgezet.

Afbeelding

De ruitensproeierkopjes hebben elk maar één sproeimondje, wat ik ook wat magertjes vond. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat de sproeikopjes van de Citroën Saxo/Peugeot 106 exact dezelfde pasvorm hebben qua montage en bovendien per kopje twee mondjes hebben, alleen is het zichtbare deel een millimetertje smaller. Dus op de sloop een setje 106-kopjes gescoord en die in de motorkap van de GSA gemonteerd.

Afbeelding

En zo heb ik weer een prima zicht van achter het stuur van de GSA, ook als de ruit vuil wordt. Toch een klein extra stukje actieve veiligheid. En om het af te leren nog een paar plaatjes van de GSA van zojuist.

Afbeelding

Afbeelding

Permalink

Laat een reactie achter

Mogelijk gemaakt door Blogger.